مصاحبه سرکار خانم آرزو حاجی آقازاده با سایت خبری اقتصاد آنلاین

استفاده از افزودنی های غیر مجاز یا بیش از حد استاندارد موضوعی است که اخیرا نگرانی های را در رابطه با سلامت نان ها بین مردم ایجاد کرده است. با وجود توضیح متولیان تولید از جمله وزرات جهاد کشاورزی درباره کیفیت گندم و افزایش دو نمره ای کیفیت نان از 82 به 84 ، همچنان برخی از مسئولین در حوزه سلامت نسبت به سلامت نان های موجود در کشور و کیفیت گندم مصرفی هشدار می دهند. هشدار های که آرزو حاجی آقا زاده کارشناس آرد و نان و مدیر شرکت آرد طلایی پرند معتقد است نمی توان آن را نادیده گرفت.

وی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین ضمن تاکید بر اینکه نمی توان بهبود کیفیت نان را نسبت به سال های گذشته منکر شد، افزود: کیفیت نان های موجود در کشور تا سطح استاندارد جهانی فاصله زیادی داریم.

حاجی آقا زاده با بیان اینکه گندم ما از لحاظ کیفی و کمی و بهره وری رشد داشته است، افزود: کیفیت گندمی که برای آرد مناسب نان کیفی فاصله دارد.

وی گلوتن را یکی از پروتئین های مهم در تولید نان کیفی دانست و گفت: گلوتن مناسب برای تهیه نان کیفی بدون نیاز به افزودنی باید بالای 27 باشد اما اکثر گندم های تولید داخل زیر 27 است.

آرزو حاجی آقا زاده

حاجی آقا زاده یادآور شد: البته برخی مناطق کشور مانند گلستان و خوزستان گندم های خوب با پروتئیم مناسب تولید می کنند اما این مشکل وجود دارد که محصول برای استان نگهداری می شود و به استان های دیگر انتقال نمی یابد.

وی ادامه داد: در استان های مثل تهران یا البرز که جمعیت زیادی دارند تولید گندم استان کفاف نیاز را نمی دهد و این استان ها مجبور به واردات گندم از سایر استان ها هستند، در این شرایط دیگر استان ها معمولا بی کیفیت ترین گندم خود را راونه می کنند.

این کارشناس با اشاره به تصمیم دولت برای ممنوعیت واردات گندم، گفت: قبلا به این شکل بود که کارخانه دارها و برخی شرکت ها گندم وارد می کردند با اختلاط گندم آرد با کیفیت و مناسب برای نان به دست می آمد اما، در حال حاضر نزدیک به یک سال است که واردات ممنوع شده و کارخانه دارها مجبور هستند از هر نوع گندمی که در دسترس است برای تولید آرد استفاده کنند.

حاجی آقا زاده اظهار کرد: وقتی آرد با کیفیت مناسب تولید و توزیع نشود نانواها مجبور هستند از افزودنی های غیر مجاز یا بیش از حد استاندارد مانند نمک زیاد استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه در این فرایند خطر ساز کارخانه های آرد و نانوا مقصر نیستند، افزود: برای رفع این مشکل نیاز به سیاست گذاری درست از سوی وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان مربوطه است.

حاجی آقا زاده یکی از راهکار ها برای حل این مشکل را واردات گندم به صورت کنترل شده توسط کارخانه دانست و گفت: به این شکل کارخانه ها با واردات و اختلاط آن با گندم داخلی آردی کیفیت تر و سالم تر تولید و در اختیار نانوا ها قرار می دهند.

وی کشورهای مناسب برای واردات گندم مناسب برای اختلاط را روسیه، آلمان و استرالیا عنوان کرد.

حاجی آقا زاده میزان نیاز به واردات گندم کیفی را 4 میلیون تن عنوان کرد و گفت: این میزان گندم کیفی میزان مناسبی است تا ضمن صدمه ندیدن ذخیر دولت، حفظ امنیت شغلی و اقتصادی کشاورزان سلامت مردم نیز تامین شود.

این کارشناس آرد و نان در پاسخ به این پرسش که قبلا نیز مجوز واردات گندم خارجی به تعدادی از کارخانه ها و شرکت ها داده شده بود، چه باید کرد تا از تکرار مشکلات قبلی و تشکیل رانت یا انحصار جلوگیری شود، گفت: مشکلی که قبلا به وجود آمد به این دلیل بود که دلال ها به واردات گندم ورود پیدا کرده بودند و گندم وارداتی به مصارف دیگر می رساندند.

حاجی آقا زاده ادامه داد: بعد از اینکه شرکت بازرگانی متوجه تخلفات شد تعداد شرکت ها را محدود کرد و آماری از کارخانه ها خواست تا مشخص شود کدامیک از آن ها گندم وارد می کنند، سپس بر اساس آن لیستی تهیه کرد و تنها به کارخانه های که تخلف نداشتند اجازه خرید مستقیم داد.

وی همچنین خواستار اصلاح کیفی بذر و فرهنگسازی در مصرف نان مرغوب و با ارزش تغذیه ای بالا شد.

حاجی آقا زاده خاطر نشان کرد: اغلب مردم فکر می‌کنند که نان سفید و رنگ روشن در نان های سنتی نشانه مرغوبیت نان است، در صورتی‌که رنگ روشن نان نشانه نبودن سبوس و پایین بودن ارزش غذایی آن است این موضوع باید برای مردم فرهنگسازی شود در این زمینه آموزش ببینند.

وی با تائید اینکه بخشی از کیفیت نان مربوط به مهارت و دانش نانواها است، افزود: برای بهبود در عملکر نانوا ها روز ملی نانوا را پیشنهاد دادیم، همچنین با آکادمی نان فرانسه قراردادی را امضاء کردیم تا تعدادی از نانواها را برای گذراندن دوره های جدید روانه این کشور کنیم.

حاجی آقا زاده درباره نتایج این طرح ها، اظهار کرد: تشخیص آرد مناسب برای انواع نان، تولید نان کیفی و کاهش دور ریز نان از نتایج این طرح ها خواهد بود، ضمن اینکه نانواهای آموزش دیده و برتر می توانند دانش خود را در اختیار دیگر نانوا ها قرار دهند و به تدریج شاهد بهبود در عملکرد نانواهای کشور باشیم.

وی مهترین موضوع در بین جدل های موجود در مورد کیفیت گندم را تامین سلامت مردم عنوان کرد.

این کارشناس آرد و نان با بیان اینکه نیاز به واردات گندم کیفی مختص ایران نیست، ادامه داد: فرانسه که در صنعت نان حرف اول را می زند نیز به خاطر تامین سلامت مردم خود واردات گندم انجام می دهد چرا که گندم این کشور با وجود گلوتن بالا از آردینگی خوبی برخوردار نیست.

حاجی آقا زاده در پایان گفت: آلمان نیز از دیگر کشورهای است که با وجود تولید کافی و کیفی گندم در داخل کشور خود، برای تولید نان کیفی و تامین سلامت مردم خود اقدام به واردات می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *